1887
Volume 2021, Issue 1
  • ISSN: 2617-2755
  • EISSN: 2617-2763

Abstract

تناول البحث لموضوع جرائم الصفقات العمومية و الآليات القانونية لمكافحتها في التشريع الجزائري والتعرف عن كثب عن أهم الجرائم المترتبة في مجال الصفقات العمومية وكذلك الإجراءات والآليات القانونية التي تصدى لها من خلالها القانون رقم 15-247 المتعلق بالصفقات العمومية وتفويضات المرفق العام, وبما أن الصفقات العمومية هي من أهم العقود الإدارية التي تقوم الإدارة العمومية بإبرامها من أجل تحقيق الإستراتيجية الفعالة في التنمية المحلية والوطنية وكذلك الدولية، فكانت أولى خطوات المشرع الجزائري وضع خطة محكمة و واضحة المعالم من اجل حمايتها من الفساد، الذي أضحى هاجس مخيف لاقتصاديات الدول.

حيث تعرض البحث إلى الجرائم التي ترافق الفساد الإداري في مجال الصفقات العمومية، والتي نص عليها بصريح العبارة القانون رقم 06-01 والمتعلق بالوقاية من الفساد ومكافحته، إضافة إلى توضيح مدى فعالية الرقابة الإدارية وأنواعها في حماية الصفقة العمومية من آفة الفساد. وفي الأخير تم طرح النتائج الرئيسية والتي خلصنا بها، مع التأكيد على مجموعة من التوصيات التي قد يستعان بها في المستقبل من أجل حماية الصفقات العمومية من الفساد.

This study examined the issue of crimes in the context of public contracts and the legal mechanisms to combat them in the Algerian legislation to closely identify the most important crimes in the field of public contracts. The paper also reviewed the legal procedures and mechanisms in law No 15-247 relating to public procurement and authorizations of the public facility. In general, as public contracts are among the most important administrative contracts conducted by the public administration to achieve an effective strategy of the local, national and international development, the first measures of the Algerian legislator were to develop a well-defined framework and plan to protect it from corruption, which has become a frightening obsession for the economies of nations.

This research presented the offenses that accompany administrative corruption in the field of public procurement, which were expressly stipulated by Law No. 06-01 on the prevention and control of corruption. In addition, the study clarified the effectiveness of administrative control and its types to protect public affairs from the scourge of corruption.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5339/rolacc.2021.2
2021-12-31
2022-05-25
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/rolacc/2021/1/rolacc.2021.2.html?itemId=/content/journals/10.5339/rolacc.2021.2&mimeType=html&fmt=ahah
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5339/rolacc.2021.2
Loading
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error