1887
Volume 2020, Issue 1
  • ISSN: 2617-2755
  • EISSN: 2617-2763

Abstract

Corruption is an international phenomenon that continues to be at the heart of governance deficits in Africa. It impedes societal development, denies citizens access to quality infrastructure, good health facilities, affordable and quality education, and, above all, breeds political violence and insecurity. In an effort to combat this corruption, the African Union adopted the African Union Convention on Preventing and Combating Corruption (AUCPCC) in 2003. The adoption of the AU Convention in 2003, and its enforcement in 2006, gave hope to many in Africa that governments across the continent were determined to fight corruption. The convention is currently at its sixteen-year anniversary since its adoption, during which time there have been no significant or positive changes witnessed throughout the African continent.

Meanwhile, it has been a struggle for Africa to effectively fight corruption through the criminal justice system, and it is well recognized that the criminal justice system does not provide for compensation to victims of corruption for damages suffered as a result of corrupt acts. In the light of the above facts, this paper highlights the importance of private civil actions (PCAs) in our legal system if considered by the AU Head of States. This method can play an important and complementary role in the criminal justice system's efforts to fight corruption in Africa. The proposed PCA methodology is not intended to substitute a court's jurisdiction to prosecute corrupt acts through the criminal justice system. Rather, it is intended to establish the foundation for an additional method to fight corruption in Africa.

This paper concludes with a first draft of a protocol to the 2003 AU Convention that can serve as the starting point for an initiative to later successfully adopt a PCA protocol by the AU Member States. This is the first proposed protocol in Africa on the topic of PCAs against corruption. The adoption of this proposed protocol will help obtain a permanent solution to corruption in Africa.

يقبع الفساد كظاهرة دولية في قلب عجز الحوكمة في أفريقيا. بحيث يعوق التنمية المجتمعية ويحرم المواطنين من الوصول إلى البنية التحتية السليمة والمرافق الصحية الجيدة والتعليم الصحيح والميسور التكلفة، وقبل كل ذلك، فهو يولد العنف السياسي و يورث انعدام الأمن في البلاد.

اعتمد الاتحاد الافريقى اتفاقية الاتحاد الافريقى لمنع ومكافحة الفساد ((AUCPCCفى عام 2003 في محاولة لمكافحة هذا الفساد. اعتماد اتفاقية الاتحاد الافريقى في عام 2003، ودخولها حيز التنفيذ في عام 2006، أعطى الكثيرين الامل في افريقيا بأن جميع أنحاء القارة مصممة على محاربة الفساد. بالرغم من مرور ستة عشر عاما على اعتماد تلك الاتفاقية ، لم يشهد خلالها أي تغييرات كبيرة أو إيجابية في جميع أنحاء القارة.

كانت أفريقيا تكافح من أجل مكافحة الفساد بشكل فعال من خلال نظام العدالة الجنائية. الا ان النظام المذكور ايضا لم ينص على تعويض ضحايا الفساد عن الأضرار التي لحقت بهم نتيجة أعمال الفساد. في ضوء ما سبق، تركز هذه الورقة على أهمية الإجراءات المدنية الخاصة (PCAs) في نظامنا القانوني إذا نظر فيها رؤساء اتحاد دول أفريقيا. حيث يمكن أن تؤدى هذه الطريقة دورا مهما ومتكاملا في دعم جهود نظام العدالة الجنائية لمكافحة الفساد في افريقيا. والجدير بالذكر أن المنهجية المقترحة لا تهدف إلى استبدال اختصاص المحكمة في محاكمة الأفعال الفاسدة من خلال نظام العدالة الجنائية، بل تهدف إلى إرساء أسس لطريقة إضافية لمكافحة الفساد في افريقيا. تختتم هذه الورقة بمشروع أول لبروتوكول لاتفاقية الاتحاد الأفريقي لعام 2003 الذى يمكن أن يكون بمثابة نقطة انطلاق لمبادرة اعتماد البرتوكول بنجاح من قبل الدول الأعضاء في الاتحاد الأفريقي.

يعد هذا البروتوكول المقترح الأول من نوعه في أفريقيا حول موضوع الإجراءات المدنية الخاصة لمكافحة الفساد، والذي باعتماده سوف يساعد في التوصل إلى حل دائم للفساد في أفريقيا.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5339/rolacc.2020.3
2020-06-30
2020-07-05
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/rolacc/2020/1/rolacc.2020.3.html?itemId=/content/journals/10.5339/rolacc.2020.3&mimeType=html&fmt=ahah
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5339/rolacc.2020.3
Loading
/content/journals/10.5339/rolacc.2020.3
Loading

Data & Media loading...

This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error