1887
Volume 2018, Issue 1
  • ISSN: 2617-2755
  • E-ISSN: 2617-2763

Abstract

Corruption and combating corruption is one of the most important challenges for both developing and developed countries. Corruption is a serious threat to principles and values of any government. It undermines the enforcement of the rule of law and compromises democracy. In the early 1990s, corporate social responsibility (CSR) codes of conduct emerged as an effective mechanism for integrating responsible economic practices against corruption. However, the question that arises is whether this self-regulatory instrument has any impact on the practice and policy of companies with respect to corruption. This study addresses this question through an analysis of the provisions related to corruption issues embodied in international conventions and guidelines, the norms or standards of oil and gas associations, NGOs, international and multilateral organizations. In particular, this paper examines how Petrobras, the giant Brazilian oil and gas company, responds to corruption in its CSR code of conduct. Using a comparative analysis of Petrobras’ policy and practice as expressed in its CSR statements and the related provisions embodied in the international framework, this study examines the extent to which provisions included in Petrobras’ CSR code of conduct are consistent with the belief of the current international framework system. Finally, this paper investigates the responses to questionnaires related to CSR codes of conduct of oil and gas companies operating in Brazil.

ملخص:

يمثل الفساد ومكافحة الفساد أحد أهم التحديات التي تواجه البلدان النامية والمتقدمة على حد سواء، حيث يُعد الفساد تهديداً خطيراً لمبادئ وقيم أي حكومة لأنه يقوض تطبيق سيادة القانون ويعرض الديمقراطية للخطر. ظهرت مدونة المسؤولية الاجتماعية للشركات (CSR)، في أوائل تسعينيات القرن العشرين، كآلية فعالة لإدماج الممارسات الاقتصادية المسؤولة ضد الفساد، بيد أن السؤال هو ما إذا كان صك التنظيم الذاتي ذلك له أي تأثير على ممارسات الشركات وسياستها فيما يتعلق بالفساد أم لا. تتناول هذه الدراسة هذه المسألة من خلال تحليلات للأحكام المتعلقة بمسائل الفساد المنصوص عليها في الاتفاقيات والمبادئ التوجيهية الدولية، أو قواعد أو معايير اتحادات النفط والغاز، والمنظمات غير الحكومية، والمنظمات الدولية والمتعددة الأطراف. يدرس هذا البحث على وجه الخصوص كيفية قيام بتروبراس، شركة النفط والغاز البرازيلية العملاقة، بالاستجابة إلى الفساد في مدونة المسؤولية الاجتماعية للشركات الخاصة بها. ومن خلال تحليل مقارن لسياسة وممارسات شركة بتروبراس، كما تم التعبير عنه في مدونات المسؤولية الاجتماعية للشركات والأحكام ذات الصلة المضمنة في الإطار الدولي، تمكنت هذه الدراسة من الوصول إلى أي مدى تتوافق الأحكام الواردة في مدونة المسؤولية الاجتماعية للشركات الخاصة بشركة بتروبراس مع معتقدات نظام الإطار الدولي الحالي. وأخيراً، يدرس هذا البحث الردود على الاستبيانات المتعلقة بمدونات المسؤولية الاجتماعية للشركات في قطاع النفط والغاز العاملة في البرازيل.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5339/rolacc.2018.6
2018-07-17
2019-09-21
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/rolacc/2018/1/rolacc.2018.6.html?itemId=/content/journals/10.5339/rolacc.2018.6&mimeType=html&fmt=ahah
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5339/rolacc.2018.6
Loading
/content/journals/10.5339/rolacc.2018.6
Loading

Data & Media loading...

This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error