1887
Volume 2021, Issue 1
  • EISSN: 2616-4930

Abstract

تعتبر الوثائق الأرشيفية السمعية البصرية للمؤسسة العمومية للتلفزيون الجزائري مصدرًا مهمًا للتراث والذاكرة الجمعية للمجتمع الجزائري، حيث مكنها تفردها في الساحة الإعلامية كمؤسسة للإنتاج السمعي البصري خلال الحقبة الاستعمارية، ثم خلال مرحلة الاستقلال، من أن تكون الشاهد والأثر لمختلف المحطات السياسية، والاجتماعية، والاقتصادية، والتاريخية، والثقافية للبلاد. تواجه هذه الوثائق الأرشيفية السمعية البصرية مجموعة من الإشكاليات التي ترتبط بقدرتها على الاستدامة، وشروط حفظها ومعالجتها، وإتاحتها، خاصة مع إثارة موضوع الذاكرة والتراث في الجزائر، والذي يجعل هذه المؤسسة مهددة بفقدان كم كبير من ذاكرتها وتراثها السمعي البصري. يعتبر التحول نحو الرقمية من المشاريع الاستراتيجية لحفظ هذه الذاكرة السمعية البصرية للمؤسسة العمومية للتلفزيون الجزائري، وهو ما نركز عليه من خلال هذه الدراسة التي تعرض تجربة الجزائر ضمن البرنامج الأوروبي المتوسطي 4، والذي أفرز عن مشروع الذاكرة السمعية البصرية للبحر الأبيض المتوسط «ماد–مام». كما نحاول في هذا السياق تثمين هذه التجربة التي خاضتها المؤسسة العمومية للتلفزيون الجزائري، والاستثمار في المهارات الفنية والتقنية التي اكتسبها الأرشيفيون والمهنيون من خلال هذا المشروع الدولي لخلق مشروع وطني للذاكرة السمعية البصرية.

The audio-visual archive of the Algerian Public Establishment of Television has important resources of the heritage and collective memory of the Algerian society. Its existence as an audio-visual production institution in the media arena during the colonial period then during the independence years afterwards has positioned it as an irreplaceable witness and a documentary source of all the various changes the country has experienced (political, social, economic, historical, and cultural). However, these audio-visual archival resources face several issues related to their preservation and existence threatening losing a large amount of documents related to the nation's history and heritage. The shift towards digitization is a strategic project to preserve this audio-visual memory of the Algerian Public Establishment of Television. Hence, this study has emerged, and it presents the experience of Algeria in producing the audio-visual Mediterranean Memories Project “Med-Mem” which is part of the EUROMED Heritage Programme 4. This study also capitalizes on the experience of the Algerian Public Establishment of Television and developing the technological and technical skills of the archivists and professionals to fulfil this national project.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5339/jist.2021.6
2021-03-31
2024-04-18
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/jist/2021/1/jist.2021.6.html?itemId=/content/journals/10.5339/jist.2021.6&mimeType=html&fmt=ahah

References

  1. الإذاعة الجزائرية. (2020، 17 يونيو). الوقف النهائي للبث التماثلي بالجزائر وبداية البث التلفزي الرقمي. https://www.radioalgerie.dz/news/ar/article/20200617/194999.html
  2. الجابري، محمد عابد. (1991). التراث والحداثة: دراسات...ومناقشات. بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
  3. الشامي، أحمد محمد؛ حسب الله، سيد. (2001). الموسوعة العربية لمصطلحات علم المكتبات والمعلومات والحاسبات عربي-انجليزي. القاهرة: المكتبة الأكاديمية.
  4. سوكاح، زهير. (2019). نظرية الذاكرة الجمعية لموريس هالبواكس: التذكر بوصفه ظاهرة مجتمعية. الحوار المتمدن، ع.6175. الحوار المتمدن https://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=631367
  5. عبد الله، يوسف محمد. (د.ت.). الحفاظ على الموروث الثقافي والحضاري وسبل تنميته. جامعة صنعاء. https://yemen-nic.info/files/turism/studies/hefath.pdf>https://yemen-nic.info/files/turism/studies/hefath.pdf
  6. وزارة الاتصال. (2020). المؤسسة العمومية للتلفزيون. http://www.ministerecommunication.gov.dz/ar/node/8211
  7. Albera, F. (2012). Cinéma et nouvelles technologies: Évolution ou révolution? Communication présentée aux Quatrièmes Rencontres des Patrimoines, « Patrimoine numérique, numérisation du patrimoine », Lausanne, Suisse. https://www.reseaupatrimoines.ch/activites/rencontrespatrimoines/rencontre-2012/210-cinema%20nouvtechn
  8. Andreano, K. (2007). The missing link: Content indexing, user-created metadata, and improving scholarly access to moving image archives. The Moving Image, 7(2), 82–99. https://muse.jhu.edu/article/235598
  9. Auffret, G., & Bachimont, B. (1999, September). Audiovisual cultural heritage: From TV and radio archiving to hypermedia publishing. In Research and advanced technology for digital libraries. Third European Conference, ECDL 1999, Paris, France. 10.1007/3-540-48155-9_6
  10. Bachimont, B. (1998). Bibliothèques numériques audiovisuelles: Des enjeux scientifiques et techniques. Document numérique, 2(3–4), 219–242. http://www.utc.fr/~bachimon/Publications_attachments/Bachimont-Biblios-AV.pdf
  11. Bachimont, B. (2017). Patrimoine et numérique: Technique et politique de la mémoire. Paris, France: INA.
  12. COPEAM. (2020). Med-Mem: Audiovisual Mediterranean memories. http://www.copeam.org/activities/medmem-audiovisual-mediterranean-memories/
  13. Côté-Lapointe, S. (2019a). Les documents audiovisuels numériques d’archives. Documentation et bibliothèques, 65(3), 39–57. https://doi.org/10.7202/1064748ar
  14. Côté-Lapointe, S. (2019b). Exploitation des documents audiovisuels numériques d’archives Modèle conceptuel théorique des usages, modalités et moyens d’organisation et de diffusion sur le web. Theses doctorat. École de bibliothéconomie et des sciences de l’information, Faculté des arts et sciences, Université de Montréal.
  15. Duru, A. (1995). Les documents audiovisuels en tant qu’archives. Mémoire d’études. Ecole Nationale Supérieure des Sciences de l'lnformation et des Bibliothèques.
  16. E-commission. (2008, December). E-Algerie 2013. http://www.algerianembassy.ru/pdf/e-algerie2013.pdf
  17. Edmondson, R. (2016). Audiovisual archiving: Philosophy and principles (3rd ed.). Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243973
  18. Enser, P. (2008). The evolution of visual information retrieval. Journal of Information Science, 34(4), 531–546.
  19. Giannattasio Mazeaud, I. (1994, August). De l’audiovisuel aux multimédias. Communication présentée à la 60è IFLA General Conference, La Havane, Cuba. http://archive.ifla.org/IV/ifla60/60-giam.htm
  20. Grillo, S. (2016). Julie Maeck et Matthias Steinle (dir.), L'image d'archives. Une image en devenir. Rennes: Presses universitaires de Rennes, coll. « Histoire ». http://journals.openedition.org/lectures/21848
  21. ICA. (2019, 27 October). 2019 World day for audiovisual heritage. https://www.ica.org/en/2019-world-day-for-audiovisual-heritage
  22. ISO [Organisation Internationale de Normalisation]. (2017). ISO 5127:2017: Information and documentation – Foundation and vocabulary (2nd ed.). Geneva, Switzerland: ISO. https://www.iso.org/obp/ui/fr/#iso:std:iso:5127:ed-2:v1:en:term
  23. Lemay, Y., & Klein, A. (2016). Archives et création: Bilan et suites de la recherche. In Y. Lemay & A. Klein (dir.), Archives et création: Nouvelles perspectives sur l’archivistique. Cahier 3 (pp. 162–200). Montréal, QC: Université de Montréal, EBSI. 1 https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/bitstream/handle/1866/16353/lemay_yvon_klein_anne_collaborateurs_archives_creation_cahier3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  24. MED-MEM. (2020, 15 July). Collection EPTV. http://www.medmem.eu/fr/collection/1
  25. Michel, K. (2009–2010). À l’ère du numérique, les documents audiovisuels sont-ils sur le point de passer du statut de documents à part au statut de documents comme les autres? Archives, 41(2), 79–114. ttp://www.archivistes.qc.ca/revuearchives/vol41_2/41_2_michel.pdf
  26. Mondoux, A. (2011). Histoire sociale des technologies numériques de 1945 à nos jours. Québec, QC: Editions Nota Bene.
  27. Otlet, P. (1934). Traité de documentation: Le livre sur le livre, théorie et pratique. Bruxelles, Belgique: Editionnes Mundaneum. http://lib.ugent.be/fulltxt/BIB-038A006_2006_0001_AC.pdf
  28. Pearce-Moses, R. (2005). A glossary of archival and records terminology. Chicago, IL: SAA [Society of American Archivists]. https://www2.archivists.org/glossary
  29. Pédauque, R. T. (2005). Le texte en jeu: Permanence et transformations du document. https://archivesic.ccsd.cnrs.fr/sic_00001401/document
  30. Pédauque, R. T. (2006). Le document à la lumière du numérique: Forme, texte, médium: Comprendre le rôle du document numérique dans l’émergence d’une nouvelle modernité. Paris, France: C&F.
  31. Poulot, D. (1993). Le sens du patrimoine: Hier et aujourd'hui (note critique). Annales. Histoire, Sciences Sociales, 48(6), 1601–1613. https://doi.org/10.3406/ahess.1993.279233
  32. Reitz, J. M. (2013). Online dictionary for library and information science. https://products.abc-clio.com/ODLIS/odlis_a.aspx
  33. Stockinger, P., Lalande, S., & Beloued, A. (2015). Le tournant sémiotique dans les archives audiovisuelles: Vision globale et éléments conceptuels de mise en oeuvre. Les Cahiers du numérique, Lavoisier, 11(4), 11–37. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01292376/document
  34. Treleani, M. (2014). Mémoires audiovisuelles: Les archives en ligne ont-elles un sens? Montréal, QC: Presses de l’Université de Montréal. https://books.openedition.org/pum/2102?lang=fr
  35. Tricot, A., Sahut, G., & Lemarié, J. (2016). Document: Communication et mémoire. Louvain-la-Neuve, Belgique: De Boeck.
  36. UNESCO. (1980, September–October). Résolutions: Volume 1. Actes de la Conférence générale de l’Unesco, 21e session. Belgrade, Yougoslavie. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000114029_fre
  37. UNESCO. (1991). Questions juridiques relatives aux archives audiovisuelles. Paris, France: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000088674_fre
  38. UNESCO. (2016, 27 October). World day for audiovisual heritage 2016. https://en.unesco.org/wdah2016/about-day
  39. Zimmermann, L. (2004). François Hartog, Régimes d'historicité. Présentisme et expériences du temps. Littérature, 135, 124–126. https://www.persee.fr/doc/litt_0047-4800_2004_num_135_3_1864_t1_0124_0000_2
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5339/jist.2021.6
Loading
/content/journals/10.5339/jist.2021.6
Loading

Data & Media loading...

This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error